Grondslagen en uitgangspunten
In de voorgaande hoofdstukken hebben we de beoogde koers geschetst en het financieel beeld zoals we dat nu kunnen opmaken: het zijn bouwstenen voor onze begroting.
Daarnaast zijn er aantal grondslagen en uitgangspunten nodig om de begroting te maken. Deze zijn hieronder opgenomen.
Areaalontwikkeling woningen en inwoners
In de ramingen gebruiken we onder meer de ontwikkeling van de woningbouw en de aantallen inwoners. Hiervoor gebruiken we cijfers van Onderzoek en Statistiek en het programma Wonen. Met deze cijfers ramen we onder meer de hoogte van het gemeentefonds en de belastingopbrengsten.
We stellen voor om voor de begroting 2021-2024 onderstaande aantallen te gebruiken.
Woningbouwproductie per jaar | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Bestaande stad | 10 | 380 | 350 | 300 | 300 |
Waalfront | 20 | 120 | 400 | 200 | 150 |
Waalsprong | 800 | 1.000 | 700 | 700 | 700 |
Totaal | 830 | 1500 | 1450 | 1200 | 1150 |
Verschil t.o.v. stadsbegroting 2020 | -150 | 275 | 125 | 75 | 1150 |
Aantal inwoners per 1-1 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Aantal inwoners per 1-1 | 177.600 | 179.000 | 180.000 | 181.500 | 183.000 |
Toename t.o.v. stadsbegroting vorig jaar | -1.400 | -1.000 | -1.500 | -1.500 | 0 |
Rente
Voor de komende jaren verwachten we dat de rente laag blijft. Het Besluit Begroting en Verantwoording verplicht ons om een rekenrente te hanteren die in lijn ligt met de werkelijk door ons te betalen rente. Op grond daarvan stellen we een rekenrente voor van 0,8%.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Rekenrente: | |||||
- Inzet van reserves en voorzieningen | <===== 0,8% =====> | ||||
- Doorberekening aan investeringen | <===== 0,8% =====> | ||||
Langlopende leningen | 0,9% | 0,9% | 1,0% | 1,1% | 1,2% |
Kortlopende leningen | -0,4% | -0,4% | -0,3% | -0,3% | -0,3% |
Indexeringen
Eén van de (technische) aanpassingen aan de nieuwe meerjarenbegroting is het aanpassen van het prijspeilniveau (het indexeren). Voor de indexeringspercentage wordt het Centraal Economisch plan (CEP) van het Centraal plan Bureau (CPB) als basis gebruikt. Het CEP wordt in maart gepubliceerd en is eigenlijk het eerste moment dat het CPB een raming doet voor het komend jaar. De bepalingswijze, inclusief een verwijzing naar het CEP, is vastgelegd in de financiële spelregels.
In de raming van het CEP dit jaar, d.d. 17 maart 2020, is als volgt rekening gehouden met het coronavirus:
Bij het vaststellen van de raming is aangenomen dat het coronavirus snel onder controle komt en dat de economische gevolgen tijdelijk zijn en beperkt blijven tot China. Daarbij is aangenomen dat de Chinese industrie snel weer op volle capaciteit draait en een groot deel van de verloren productie later in het jaar ingehaald wordt
Inmiddels is duidelijk dat de (wereld)economie er heel anders voor staat. Dit heeft ook effect op de geraamde indexeringspercentages; waarschijnlijk zullen die lager gaan worden. Lagere indexeringscijfers hebben tot gevolg dat de prijscompensatie voor budgetten minder hoog is en de gemeentelijke tarieven minder stijgen.
Bij het financieel beeld hebben we aangegeven dat het indexeren op basis van de huidige spelregel tot een tekort leidt van € 4 miljoen. Mogelijk maken we het onszelf onnodig moeilijk daar de ramingen uit maart als basis te nemen. Alternatief is om te wachten op nieuwe ramingen van het CPB, deze wordt op 16 juni gepubliceerd.
Deze werkwijze is niet conform de financiële spelregel, maar gelet op de bijzondere omstandigheden wel verstandiger. Daarom stellen wij voor om de indexeringspercentages van dit jaar te baseren op de raming van het CPB die in juni worden gepubliceerd.
Parameters grondexploitatie
De effecten van de coronacrisis op de economische ontwikkeling zijn lastig te voorspellen. Voor de effecten hiervan op de grondexploitaties geldt dat eveneens. Tot eind april 2020 waren de gevolgen voor de gebiedsontwikkeling in Nijmegen nog niet of nauwelijks merkbaar. Wij zullen bij de Stadsbegroting nieuwe parameters voor de planexploitaties voorstellen, voorzien van een advies van Deloitte/Real Estate. Dan zullen wij ook bezien of er een noodzaak is in te gaan op alternatieve handelingsperspectieven en welke. Op dit moment ontbreekt de informatie om dit zinvol te laten zijn.