Grondslagen en uitgangspunten

Grondslagen en uitgangspunten

In de voorgaande hoofdstukken hebben we de beoogde koers geschetst en het financieel beeld zoals we dat nu kunnen opmaken: het zijn bouwstenen voor onze begroting.
Daarnaast zijn er aantal grondslagen en uitgangspunten nodig om de begroting te maken. Deze zijn hieronder opgenomen.

Areaalontwikkeling woningen en inwoners

In de ramingen gebruiken we onder meer de ontwikkeling van de woningbouw en de aantallen inwoners. Hiervoor gebruiken we cijfers van Onderzoek en Statistiek en het programma Wonen. Met deze cijfers ramen we onder meer de hoogte van het gemeentefonds en de belastingopbrengsten.
We stellen voor om voor de begroting 2021-2024 onderstaande aantallen te gebruiken.

Woningbouwproductie per jaar

2020

2021

2022

2023

2024

Bestaande stad

10

380

350

300

300

Waalfront

20

120

400

200

150

Waalsprong

800

1.000

700

700

700

Totaal

830

1500

1450

1200

1150

Verschil t.o.v. stadsbegroting 2020

-150

275

125

75

1150

Aantal inwoners per 1-1

2020

2021

2022

2023

2024

Aantal inwoners per 1-1

177.600

179.000

180.000

181.500

183.000

Toename t.o.v. stadsbegroting vorig jaar

-1.400

-1.000

-1.500

-1.500

0

Rente

Voor de komende jaren verwachten we dat de rente laag blijft. Het Besluit Begroting en Verantwoording verplicht ons om een rekenrente te hanteren die in lijn ligt met de werkelijk door ons te betalen rente. Op grond daarvan stellen we een rekenrente voor  van 0,8%.

2020

2021

2022

2023

2024

Rekenrente:

- Inzet van reserves en voorzieningen 

<===== 0,8% =====>

- Doorberekening aan investeringen

<===== 0,8% =====>

Langlopende leningen

0,9%

0,9%

1,0%

1,1%

1,2%

Kortlopende leningen

-0,4%

-0,4%

-0,3%

-0,3%

-0,3%

Indexeringen

Eén van de (technische) aanpassingen aan de nieuwe meerjarenbegroting is het aanpassen van het prijspeilniveau (het indexeren).  Voor de indexeringspercentage wordt het Centraal Economisch plan (CEP) van het Centraal plan Bureau (CPB) als basis gebruikt. Het CEP wordt in maart gepubliceerd en is eigenlijk het eerste moment dat het CPB een raming doet voor het komend jaar. De bepalingswijze, inclusief een verwijzing naar het CEP, is vastgelegd in de financiële spelregels.

In de raming van het CEP dit jaar, d.d. 17 maart 2020, is als volgt rekening gehouden met het coronavirus:

Bij het vaststellen van de raming is aangenomen dat het coronavirus snel onder controle komt en dat de economische gevolgen tijdelijk zijn en beperkt blijven tot China. Daarbij is aangenomen dat de Chinese industrie snel weer op volle capaciteit draait en een groot deel van de verloren productie later in het jaar ingehaald wordt

Inmiddels is duidelijk dat de (wereld)economie er heel anders voor staat. Dit heeft ook effect op de geraamde indexeringspercentages; waarschijnlijk zullen die lager gaan worden. Lagere indexeringscijfers hebben tot gevolg dat de prijscompensatie voor budgetten minder hoog is en de gemeentelijke tarieven minder stijgen.

Bij het financieel beeld hebben we aangegeven dat het indexeren op basis van de huidige spelregel tot een tekort leidt van € 4 miljoen. Mogelijk maken we het onszelf onnodig moeilijk daar de ramingen uit maart als basis te nemen. Alternatief is om te wachten op nieuwe ramingen van het CPB, deze wordt op 16 juni gepubliceerd.

Deze werkwijze is niet conform de financiële spelregel, maar gelet op de bijzondere omstandigheden wel verstandiger. Daarom stellen wij voor om de indexeringspercentages van dit jaar te baseren op de raming van het CPB die in juni worden gepubliceerd.

Parameters grondexploitatie

De effecten van de coronacrisis op de economische ontwikkeling zijn lastig te voorspellen. Voor de effecten hiervan op de grondexploitaties geldt dat eveneens. Tot eind april 2020 waren de gevolgen voor de gebiedsontwikkeling in Nijmegen nog niet of nauwelijks merkbaar. Wij zullen bij de Stadsbegroting nieuwe parameters voor de planexploitaties voorstellen, voorzien van een advies van Deloitte/Real Estate. Dan zullen wij ook bezien of er een noodzaak is in te gaan op alternatieve handelingsperspectieven en welke. Op dit moment ontbreekt de informatie om dit zinvol te laten zijn.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2020 14:12:54 met de export van 06/02/2020 14:11:51